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Procedure descriptions

Locking period - apply for reduction or cancellation

A general closing time is set for restaurants and public entertainment venues. During this time, the restaurants must cease their operations.

Start of the closing time:

  • during the week: 3 a.m
  • during the week in health resorts and recreational areas: 2 a.m
  • at weekends on Saturday and Sunday nights: 5 a.m
  • for amusement arcades: 24 hrs

General end of the curfew is 6 a.m.

Notice: On the night of 1 January, the curfew is lifted. On Shrove Tuesday night and 1 May it starts at 5 am. This does not apply to gambling halls.

Under certain conditions, the authorities may extend the curfew in individual cases for the benefit of individual establishments

  • extend,
  • limit it,
  • revocably shorten or
  • revoked.

Note: The authority may impose conditions at any time when shortening or lifting the closing time.

Under certain conditions, the authorities may also generally extend, shorten or abolish the curfew by ordinance. Such ordinances shall be issued by the municipalities, the district officesthe regional councils or the Ministry of the Interior.

Forms/Online Services

Responsible authority

  • for reductions of curfew times in individual cases: the municipality in whose district the business premises for which a reduction of curfew times is requested is located
  • for a general reduction of the curfew: the municipalities and districts, large district towns as well as the municipalities and administrative communities with their own responsibility for building law. Enter the location of your business premises in the location selection.

Details

Prerequisite

Prerequisites for a reduction of the curfew are:

  • Existence of a public need
  • Existence of special local conditions

Procedure

You can informally apply for a reduction of the closing time for your business to the municipality in whose district the business premises are located. Indicate,

  • in what form and
  • reasons why you want to shorten the closing time.

Depending on what the municipality offers, an application form is available or you can download it from the internet.

Deadlines

There is no legal deadline. Apply for the reduction of the blocking period as early as possible.

Required documents

None

Costs

Find out from the responsible office what costs you should expect.

Miscellaneous

none

Legal basis

Gaststättenverordnung (GastVO)

  • § 1 GastVO (Sachliche Zuständigkeit)
  • § 9 GastVO (Allgemeine Sperrzeit)
  • § 11 GastVO (Allgemeine Ausnahmen)
  • § 12 GastVO (Ausnahmen für einzelne Betriebe)

§ 18 Gaststättengesetz (GaststättenG) (Sperrzeitverkürzung)

Release note

machine generated, based on the German release by: Innenministerium Baden-Württemberg, 16.07.2024

Info

Hallo liebe Nutzerin, hallo lieber Nutzer. Ich bin Lumi. Ich helfe dir gerne bei Fragen rund um unsere schöne Stadt Heidelberg weiter.

Ich bin eine sogenannte generative künstliche Intelligenz und arbeite mit einer Technologie namens ‚Large Language Model', kurz (LLM). Das bedeutet, dass ich auf der Grundlage einer Vielzahl von Daten und Informationen vortrainiert wurde und Antworten generieren kann.

Trotzdem kann es passieren, dass meine Antworten manchmal fehlerhaft und nicht perfekt sind. Das kann die folgenden Gründe als Ursache haben:

  1. Technische Limitierung: Obwohl ich eine neuartige Technologie bin, kann ich nicht immer die beste Antwort geben, weshalb ich auch noch regelmäßig optimiert werde.
  2. Kontextverständnis: Für eine gute und passende Antwort greife ich für mein Verständnis Ihrer Frage auf vorhandene Daten und ein Sprachmodell (LLM) zurück. Unsere Sprache ist komplex und vielschichtig, weshalb ich nicht immer den Kontext einer Frage richtig interpretiere.
  3. Aktualität: Ich bin als textgenerierendes System sehr gesprächig, aber manchmal fehlen mir tagesaktuelle Daten oder Informationen z.B. zu den neuesten Pressemitteilungen.
  4. Halluzination durch Informationslücke: Es kann vorkommen, dass ich Antworten generiere, die erfunden oder ‚halluziniert' sind. Das liegt daran, dass ich auf Basis von Wahrscheinlichkeiten eine Antwort ausgebe und nicht immer über die aktuellen und passendsten Informationen für Ihre Frage verfüge.

Falls du mit einer Antwort von mir unzufrieden bist, dann klicke bitte oben im Chat-Bildschirm auf das Reset-Symbol (↺) und formuliere deine Frage gerne anders.

Du kannst auch aktiv an meiner Verbesserung mithelfen und dich bei Fragen, Unklarheiten oder Verbesserungsvorschlägen zu Lumi direkt an digitales@heidelberg.de wenden.

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Lumi wird kontinuierlich weiterentwickelt

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