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Procedure descriptions

Aeronautical obstacles - apply for authorisation

Do you want to erect a building in the vicinity of an aerodrome or air traffic control facility,erect a mast , build a dam, erectother structures or facilities or operate equipment such as a construction crane, mobile crane, concrete pump or drilling rig ?

Then you will need a licence under aviation law. This depends on

  • the distance to the aerodrome reference point or to the runway of an aerodrome,
  • the distance to air traffic control facilities
  • the type and height of the structure or the equipment to be operated.

A construction protection zone is always defined for commercial airports. This surrounds the airport with a radius of six kilometres. In the approach sectors, however, it extends up to a distance of 15 kilometres.

A special construction protection zone may also be established for other airports. At the very least, however, the construction protection zone encloses an airfield with a radius of 1.5 kilometres. If you are unsure whether the site is located in a construction or facility protection area, you can send an informal preliminary enquiry by e-mail to find out whether a permit will be required.

The protection zone for aeronautical navigation facilities depends on the type of facility Installation. Such navigation systems are not only found in the vicinity of airports. The Federalthe Federal Supervisory Authority for Air Navigation Services examines whether the statutory construction ban applies if buildings or other facilities or equipment can cause interference with navigation systemsinterfere with navigation systems.

You need a licence under aviation law if installations represent an obstacle to air traffic or could lead to interference with air traffic control systems. This may be the case, for example, with buildings, aerials, chimneys, construction cranes, mobile cranes and other construction equipment, even trees or groups of trees.

Note: If you require a building permit for the construction of a building, you do not need to apply separately for the aviation permit for the buildingseparately. The building authority involves the aviation authority as part of the building permit procedure
Please note: This does not apply to the implementation of the building Building permit procedure and also not for construction equipment used to erect a building.

Details

Prerequisite

none

Procedure

You must apply in writing to the competent authority for authorisation under aviation law. Please use the online application form.

Deadlines

Submit your application in good time. Take into account the specified processing time.

Required documents

as described in the application form, for example:

  • General site plan
  • Site plan
  • Coordinates
  • Crane type sheet

Costs

depending on the individual case

Processing time

at least 20 working days

Miscellaneous

none

Legal basis

Luftverkehrsgesetz (LuftVG):

  • § 12 Flughafenbereich und Umgebung
  • § 15 Andere Luftfahrthindernisse
  • § 16a Tag- und Nachtkennzeichnung
  • § 17 Beschränkter Bauschutzbereich
  • § 18a Verbot der Errichtung von Bauwerken

Release note

machine generated, based on the German release by: Regierungspräsidium Stuttgart Baden-Württemberg, 21.03.2025

Info

Hallo liebe Nutzerin, hallo lieber Nutzer. Ich bin Lumi. Ich helfe dir gerne bei Fragen rund um unsere schöne Stadt Heidelberg weiter.

Ich bin eine sogenannte generative künstliche Intelligenz und arbeite mit einer Technologie namens ‚Large Language Model', kurz (LLM). Das bedeutet, dass ich auf der Grundlage einer Vielzahl von Daten und Informationen vortrainiert wurde und Antworten generieren kann.

Trotzdem kann es passieren, dass meine Antworten manchmal fehlerhaft und nicht perfekt sind. Das kann die folgenden Gründe als Ursache haben:

  1. Technische Limitierung: Obwohl ich eine neuartige Technologie bin, kann ich nicht immer die beste Antwort geben, weshalb ich auch noch regelmäßig optimiert werde.
  2. Kontextverständnis: Für eine gute und passende Antwort greife ich für mein Verständnis Ihrer Frage auf vorhandene Daten und ein Sprachmodell (LLM) zurück. Unsere Sprache ist komplex und vielschichtig, weshalb ich nicht immer den Kontext einer Frage richtig interpretiere.
  3. Aktualität: Ich bin als textgenerierendes System sehr gesprächig, aber manchmal fehlen mir tagesaktuelle Daten oder Informationen z.B. zu den neuesten Pressemitteilungen.
  4. Halluzination durch Informationslücke: Es kann vorkommen, dass ich Antworten generiere, die erfunden oder ‚halluziniert' sind. Das liegt daran, dass ich auf Basis von Wahrscheinlichkeiten eine Antwort ausgebe und nicht immer über die aktuellen und passendsten Informationen für Ihre Frage verfüge.

Falls du mit einer Antwort von mir unzufrieden bist, dann klicke bitte oben im Chat-Bildschirm auf das Reset-Symbol (↺) und formuliere deine Frage gerne anders.

Du kannst auch aktiv an meiner Verbesserung mithelfen und dich bei Fragen, Unklarheiten oder Verbesserungsvorschlägen zu Lumi direkt an digitales@heidelberg.de wenden.

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