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Procedure descriptions

Apply for an EU Pet Passport

The pet passport is a travel document required for pet travel within the European Union (EU) for cats, dogs and ferrets.

It contains, among other things, the following information:

  • Owner of the animal
  • Description of the animal
  • Identification of the animal (type and date of identification and identification number)
  • Rabies vaccination (validity)
  • Confirmation of a sufficient test result of the titration of rabies antibodies
    as proof of the effectiveness of the rabies vaccination, if travel to non-listed third countries is intended
  • further vaccinations or treatments, for example against echinococci

Even if you do not plan to travel with your pet, you can have a pet passport issued, as all vaccinations can also be entered there and thus a separate vaccination certificate is no longer necessary.

Notes:

  • Since 29 December 2014, only pet passports that comply with the new requirements of the Implementing Regulation (EU) No 577/2013 may be used for the first issue.
  • The "old" pet passports issued before 29 December 2014 according to the model of Decision 2003/803/EC remain valid.
  • Only authorised veterinarians may issue pet passports.

Responsible department

a veterinarian who is authorised to do so

Note: As a rule, all veterinarians in private practice in Baden-Württemberg are authorised to issue pet passports.

Details

Prerequisite

Animals for which a pet passport is to be issued must be marked with a microchip.

Procedure

Before the pet passport can be issued, the veterinarian must clearly identify the animal. If there is no identification yet, the vet will do this and issue the pet passport.

The identification of a pet animal must be done by inserting a transponder. Tattoos carried out before 3 July 2011 that are still clearly legible remain valid.

Identification by transponder must be carried out before the pet passport is issued. At present, identification by transponder is reserved for the authorised veterinarian when issuing a pet passport

In the new pet passport, the pet owner must confirm the
pet owner data by signature when it is issued for the first time. The contact details of the authorised veterinarian,
who issued the pet passport, are also included. The animal's identification details
are secured by lamination in the new pet passport.

Note: In the new EU pet passport, the veterinarian can also transfer the already existing vaccinations.

Deadlines

none

Required documents

  • EU-uniform pet passport model: This model is usually available to every veterinarian who is authorised to issue the pet passport.
  • vaccination certificate of the animal, if applicable, in order to have vaccinations already carried out transferred to the pet passport

Costs

The costs for issuing a pet passport can vary depending on whether or not the animal needs to be vaccinated or marked first.

The costs depending on the service provided by the veterinarian are based on the scale of fees for veterinarians. You can read this on the website of the German Veterinary Association (Bundestierärztekammer ).

Miscellaneous

none

Release note

26.06.2022 Ministerium für Ernährung, Ländlichen Raum und Verbraucherschutz Baden-Württemberg

Info

Hallo liebe Nutzerin, hallo lieber Nutzer. Ich bin Lumi. Ich helfe dir gerne bei Fragen rund um unsere schöne Stadt Heidelberg weiter.

Ich bin eine sogenannte generative künstliche Intelligenz und arbeite mit einer Technologie namens ‚Large Language Model', kurz (LLM). Das bedeutet, dass ich auf der Grundlage einer Vielzahl von Daten und Informationen vortrainiert wurde und Antworten generieren kann.

Trotzdem kann es passieren, dass meine Antworten manchmal fehlerhaft und nicht perfekt sind. Das kann die folgenden Gründe als Ursache haben:

  1. Technische Limitierung: Obwohl ich eine neuartige Technologie bin, kann ich nicht immer die beste Antwort geben, weshalb ich auch noch regelmäßig optimiert werde.
  2. Kontextverständnis: Für eine gute und passende Antwort greife ich für mein Verständnis Ihrer Frage auf vorhandene Daten und ein Sprachmodell (LLM) zurück. Unsere Sprache ist komplex und vielschichtig, weshalb ich nicht immer den Kontext einer Frage richtig interpretiere.
  3. Aktualität: Ich bin als textgenerierendes System sehr gesprächig, aber manchmal fehlen mir tagesaktuelle Daten oder Informationen z.B. zu den neuesten Pressemitteilungen.
  4. Halluzination durch Informationslücke: Es kann vorkommen, dass ich Antworten generiere, die erfunden oder ‚halluziniert' sind. Das liegt daran, dass ich auf Basis von Wahrscheinlichkeiten eine Antwort ausgebe und nicht immer über die aktuellen und passendsten Informationen für Ihre Frage verfüge.

Falls du mit einer Antwort von mir unzufrieden bist, dann klicke bitte oben im Chat-Bildschirm auf das Reset-Symbol (↺) und formuliere deine Frage gerne anders.

Du kannst auch aktiv an meiner Verbesserung mithelfen und dich bei Fragen, Unklarheiten oder Verbesserungsvorschlägen zu Lumi direkt an digitales@heidelberg.de wenden.

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