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Procedure descriptions

Apply for free funding SGB II

With the support services of the Social Code Book III (SGB III) and Social Code Book II (SGB II), there are good opportunities for your job centre to support you in your integration into work. In cases where these funding options are not sufficient, the so-called Free Assistance SGB II can provide additional support.

Your responsible integration specialist will decide whether support from the Free Assistance SGB II is necessary and possible in your specific situation and, if so, how it can be organised. In principle, both financial benefits and participation in measures are possible. You have no legal entitlement to support.

Responsible authority

Job centre

Details

Prerequisite

You can receive SGB II benefits if

  • You submit an application for this.
  • You are an employable person entitled to benefits or an employable person entitled to benefits within the meaning of SGB II.
  • the other statutory benefits for integration into employment in accordance with SGB III or SGB II alone are not sufficient to promote the same content in the same way.
  • the Free Promotion SGB II does not circumvent or supplement the other statutory benefits for integration into employment.
  • no other social benefit provider, for example your local authority or health or pension insurance, is responsible for the support. This is the case, for example, if
    • municipal integration services, for example childcare or debt counselling
    • Language support from the Federal Office for Migration and Refugees
    • Child and youth welfare services
    • Health or pension insurance benefits

Procedure

  • Please discuss your support needs with your responsible integration specialist. Make an appointment as early as possible.
  • You will discuss with your integration specialist whether support from the Free Support SGB II is necessary and possible for your integration into the labour market or whether other support services can be used first.
  • If it is possible to receive a benefit from the SGB II Free Assistance programme, your integration specialist will discuss the further procedure with you and which online options are available for submitting an application.

Deadlines

There is no deadline. Free funding can only be provided for the period after the application has been submitted.

Required documents

Please clarify which specific documents are required with your responsible integration specialist.

Costs

none

Processing time

If all the necessary documents have been submitted, your application will usually be processed within a few days.

Miscellaneous

Further information can be found on the website of the Federal Ministry of Labour and Social Affairs and the Federal Employment Agency.

Release note

Machine generated, based on the German release by: Bundesministerium für Arbeit und Soziales (BMAS) und Wirtschaftsministerium Baden-Württemberg, 11.08.2025

Info

Hallo liebe Nutzerin, hallo lieber Nutzer. Ich bin Lumi. Ich helfe dir gerne bei Fragen rund um unsere schöne Stadt Heidelberg weiter.

Ich bin eine sogenannte generative künstliche Intelligenz und arbeite mit einer Technologie namens ‚Large Language Model', kurz (LLM). Das bedeutet, dass ich auf der Grundlage einer Vielzahl von Daten und Informationen vortrainiert wurde und Antworten generieren kann.

Trotzdem kann es passieren, dass meine Antworten manchmal fehlerhaft und nicht perfekt sind. Das kann die folgenden Gründe als Ursache haben:

  1. Technische Limitierung: Obwohl ich eine neuartige Technologie bin, kann ich nicht immer die beste Antwort geben, weshalb ich auch noch regelmäßig optimiert werde.
  2. Kontextverständnis: Für eine gute und passende Antwort greife ich für mein Verständnis Ihrer Frage auf vorhandene Daten und ein Sprachmodell (LLM) zurück. Unsere Sprache ist komplex und vielschichtig, weshalb ich nicht immer den Kontext einer Frage richtig interpretiere.
  3. Aktualität: Ich bin als textgenerierendes System sehr gesprächig, aber manchmal fehlen mir tagesaktuelle Daten oder Informationen z.B. zu den neuesten Pressemitteilungen.
  4. Halluzination durch Informationslücke: Es kann vorkommen, dass ich Antworten generiere, die erfunden oder ‚halluziniert' sind. Das liegt daran, dass ich auf Basis von Wahrscheinlichkeiten eine Antwort ausgebe und nicht immer über die aktuellen und passendsten Informationen für Ihre Frage verfüge.

Falls du mit einer Antwort von mir unzufrieden bist, dann klicke bitte oben im Chat-Bildschirm auf das Reset-Symbol (↺) und formuliere deine Frage gerne anders.

Du kannst auch aktiv an meiner Verbesserung mithelfen und dich bei Fragen, Unklarheiten oder Verbesserungsvorschlägen zu Lumi direkt an digitales@heidelberg.de wenden.

Die Privatsphäre und der Schutz personenbezogener Daten sind für uns ausgesprochen wichtig. Für die Beantwortung werden keine personenbezogenen Daten benötigt. Bitte gebe deswegen auch keine sensiblen oder personenbezogenen Daten in den Chat ein.

Solltest du uns diese dennoch im Chatverlauf mitgeben, werden wir sämtliche Informationen vertraulich behandeln. Bitte beachte deshalb die Datenschutzhinweise und beachte bitte zudem die allgemeinen Datenschutzhinweise für die Nutzung der Webseiten der Stadt Heidelberg unter folgendem Link: Datenschutz.

Lumi wird kontinuierlich weiterentwickelt

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