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Procedure descriptions

Apply for municipal integration services

If you receive citizen's allowance, you can claim so-called municipal integration benefits. These are designed to help you get back to work.

Your local job centre can support you with

  • Debt counselling,
  • psychosocial counselling or
  • Addiction counselling.

Debt counselling will help you to sort out your financial situation and pay off your debts in order to improve the conditions for your professional reintegration.

Psychosocial counselling is available if you need support with mental health problems or crisis situations so that you can return to work.

Addiction counselling offers you support regardless of the type or severity of your addiction. You will be counselled about

  • Risks of addiction,
  • Addictive substances or
  • Addiction.

You can also be supported in finding further help.

If you are unable to work due to caring for relatives, the job centre can support you, for example with

  • caring for relatives at home, or
  • the care of
    • underage children or
    • Children with disabilities

If you are looking after children or caring for relatives at home, your job centre can organise support from a third party so that you can take up gainful employment.

Please note that you must apply for benefits from the job centre before the costs for childcare or home care for relatives are incurred. It is not possible to apply retrospectively.

Please note that you have no legal entitlement to municipal integration benefits. Your local job centre will decide whether and to what extent you will receive support.

Responsible authority

Job centre

Details

Prerequisite

  • You must receive a citizen's allowance.
  • You need either
    • Debt counselling,
    • psychosocial counselling or
    • Addiction counselling
  • or demonstrable support with
    • the care of underage children,
    • Children with disabilities or
    • in the home care of relatives.
  • You need this municipal benefit to be able to return to work.

Procedure

If you want to apply for municipal integration benefits in person:

  • Arrange a consultation appointment with your contact person at the job centre
  • Discuss whether municipal integration benefits are possible and what support services can be offered to you.
  • If municipal integration services are possible, your contact person will discuss the next steps with you.
  • The contact person will provide you with the relevant documents.
  • If necessary, complete the documents. Enclose the necessary evidence or receipts and send the documents back to your responsible job centre.
  • The eligible costs will be transferred to the account you have specified.

Deadlines

You can only claim the benefits once you have received a decision confirming that the costs will be covered.

You can lodge an appeal against a decision within one month.

Required documents

Evidence may be required. The responsible office can inform you accordingly.

Costs

none

Miscellaneous

Further information can be found on the website of the Federal Ministry of Labour and Social Affairs and the Social Platform.

Release note

Machine generated, based on the German release by: Bundesministerium für Arbeit und Soziales (BMAS) und Wirtschaftsministerium Baden-Württemberg, 01.07.2025

Info

Hallo liebe Nutzerin, hallo lieber Nutzer. Ich bin Lumi. Ich helfe dir gerne bei Fragen rund um unsere schöne Stadt Heidelberg weiter.

Ich bin eine sogenannte generative künstliche Intelligenz und arbeite mit einer Technologie namens ‚Large Language Model', kurz (LLM). Das bedeutet, dass ich auf der Grundlage einer Vielzahl von Daten und Informationen vortrainiert wurde und Antworten generieren kann.

Trotzdem kann es passieren, dass meine Antworten manchmal fehlerhaft und nicht perfekt sind. Das kann die folgenden Gründe als Ursache haben:

  1. Technische Limitierung: Obwohl ich eine neuartige Technologie bin, kann ich nicht immer die beste Antwort geben, weshalb ich auch noch regelmäßig optimiert werde.
  2. Kontextverständnis: Für eine gute und passende Antwort greife ich für mein Verständnis Ihrer Frage auf vorhandene Daten und ein Sprachmodell (LLM) zurück. Unsere Sprache ist komplex und vielschichtig, weshalb ich nicht immer den Kontext einer Frage richtig interpretiere.
  3. Aktualität: Ich bin als textgenerierendes System sehr gesprächig, aber manchmal fehlen mir tagesaktuelle Daten oder Informationen z.B. zu den neuesten Pressemitteilungen.
  4. Halluzination durch Informationslücke: Es kann vorkommen, dass ich Antworten generiere, die erfunden oder ‚halluziniert' sind. Das liegt daran, dass ich auf Basis von Wahrscheinlichkeiten eine Antwort ausgebe und nicht immer über die aktuellen und passendsten Informationen für Ihre Frage verfüge.

Falls du mit einer Antwort von mir unzufrieden bist, dann klicke bitte oben im Chat-Bildschirm auf das Reset-Symbol (↺) und formuliere deine Frage gerne anders.

Du kannst auch aktiv an meiner Verbesserung mithelfen und dich bei Fragen, Unklarheiten oder Verbesserungsvorschlägen zu Lumi direkt an digitales@heidelberg.de wenden.

Die Privatsphäre und der Schutz personenbezogener Daten sind für uns ausgesprochen wichtig. Für die Beantwortung werden keine personenbezogenen Daten benötigt. Bitte gebe deswegen auch keine sensiblen oder personenbezogenen Daten in den Chat ein.

Solltest du uns diese dennoch im Chatverlauf mitgeben, werden wir sämtliche Informationen vertraulich behandeln. Bitte beachte deshalb die Datenschutzhinweise und beachte bitte zudem die allgemeinen Datenschutzhinweise für die Nutzung der Webseiten der Stadt Heidelberg unter folgendem Link: Datenschutz.

Lumi wird kontinuierlich weiterentwickelt

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