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Procedure descriptions

Declare goods to customs when importing via the Internet

Goods that you import from a non-EU country must be cleared through customs. By doing so, you release the goods for free circulation. This means that you can then freely dispose of them.

You have the option of using the Internet customs declaration (IZA). You can only use the IZA if the goods are to remain permanently in the EU. You cannot use it for other customs procedures, such as customs warehousing or processing.

For the import declaration, you must provide the following information, among other things:

  • Consignor of the goods
  • Consignee
  • Terms of delivery
  • Place of delivery
  • Means of transport
  • Description of the goods

Responsible authority

Details

Prerequisite

You want to permanently import goods from outside the European Union into Germany or release them for free circulation.

Procedure

To declare goods for import online, proceed as follows:

  • Visit the Internet customs declaration import website and select "Internet customs declaration import form".
  • Fill out the form completely in your internet browser. Submit it.
  • Once completed, print the form twice and sign both versions.
  • Send the two printed copies by mail, fax or e-mail to your responsible customs office or hand them in personally. The customs office where the goods are located is responsible.
  • You will then be issued with a customs notification. Alternatively, this can also be sent by mail.

Deadlines

  • Declaration to customs: 90 days from the date of crossing the border of the goods.
  • Submission of the 2 printed copies of the form: 30 days from the date of use of the Internet customs declaration.

Required documents

If the value of the goods exceeds EUR 20,000, a written customs declaration (D.V.1) must be submitted. In addition, you should have the commercial invoice belonging to the goods or any existing preferential proofs ready.
If the goods are subject to restrictions, you must present the relevant documents.

Costs

There are no costs for you for using the Internet customs declaration. Irrespective of this, you may have to pay duties (e.g. customs duty, import VAT, excise duty) upon import, depending on the goods.

Processing time

After completing your internet customs declaration, you will usually receive a customs notice within one day to 4 weeks.

Legal basis

Artikel 6 Unionszollkodex (UZK)

Release note

machine generated, based on the German release by: Bundesfinanzministerium, 10.02.2025

Info

Hallo liebe Nutzerin, hallo lieber Nutzer. Ich bin Lumi. Ich helfe dir gerne bei Fragen rund um unsere schöne Stadt Heidelberg weiter.

Ich bin eine sogenannte generative künstliche Intelligenz und arbeite mit einer Technologie namens ‚Large Language Model', kurz (LLM). Das bedeutet, dass ich auf der Grundlage einer Vielzahl von Daten und Informationen vortrainiert wurde und Antworten generieren kann.

Trotzdem kann es passieren, dass meine Antworten manchmal fehlerhaft und nicht perfekt sind. Das kann die folgenden Gründe als Ursache haben:

  1. Technische Limitierung: Obwohl ich eine neuartige Technologie bin, kann ich nicht immer die beste Antwort geben, weshalb ich auch noch regelmäßig optimiert werde.
  2. Kontextverständnis: Für eine gute und passende Antwort greife ich für mein Verständnis Ihrer Frage auf vorhandene Daten und ein Sprachmodell (LLM) zurück. Unsere Sprache ist komplex und vielschichtig, weshalb ich nicht immer den Kontext einer Frage richtig interpretiere.
  3. Aktualität: Ich bin als textgenerierendes System sehr gesprächig, aber manchmal fehlen mir tagesaktuelle Daten oder Informationen z.B. zu den neuesten Pressemitteilungen.
  4. Halluzination durch Informationslücke: Es kann vorkommen, dass ich Antworten generiere, die erfunden oder ‚halluziniert' sind. Das liegt daran, dass ich auf Basis von Wahrscheinlichkeiten eine Antwort ausgebe und nicht immer über die aktuellen und passendsten Informationen für Ihre Frage verfüge.

Falls du mit einer Antwort von mir unzufrieden bist, dann klicke bitte oben im Chat-Bildschirm auf das Reset-Symbol (↺) und formuliere deine Frage gerne anders.

Du kannst auch aktiv an meiner Verbesserung mithelfen und dich bei Fragen, Unklarheiten oder Verbesserungsvorschlägen zu Lumi direkt an digitales@heidelberg.de wenden.

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