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Procedure descriptions

Import and export of protected plant and animal species Permit

The permit requirement covers live and dead animals and plants as well as parts or products with components thereof.

You can also apply for the following CITES special permits:

  • Certificate for musical instruments,
  • Certificate for travelling exhibitions,
  • Sample collection certificate, and
  • Travel certificate for pets of protected species

you must present the permit issued to the customs office of import or export for customs clearance under species protection law.

You also need the permit if you want to re-export or re-import the specimen.

Responsible authority

Details

Prerequisite

The specific requirements for the permit depend on the degree of protection of the species you wish to import or export and the type of application.

  • positive opinion of the scientific authority (not required for re-export certificate application)
  • When applying for an import permit, a copy of the export document of the exporting state

Procedure

You can apply for a permit to import, export or re-export in writing or electronically.

If you apply for the permit in writing:

Download the application form and the follow-up form

  • Complete it and send it to the Federal Agency for Nature Conservation together with the supporting documents required for the type of application.
  • If all requirements for the permit are met, it will be sent to you by post.
  • If your application has been rejected, you will receive a notice of rejection by post, for which a charge will be made.

If you apply for the permit electronically:

  • go to www.cites-online.de and follow the instructions
  • there you will also find various additional services, e.g.
    • the sending of supporting documents together with the electronic application,
    • the choice of payment method, and
    • local storage of the submitted application on your PC for later processing or use as a template for new applications.
  • If all requirements for approval are met, the approval will be sent to you by post.
  • If your application is rejected, you will receive a fee-based rejection notice by post.

Deadlines

  • Use of permits for import, export or re-export: no later than the last day of validity of the documents
  • Appeal against a refusal decision within one month of notification

Required documents

  • Application form and, if applicable, follow-up form for more than one species
  • Supporting documents for the application for an import permit for live specimens
  • Supporting documents for import permit applications for products or parts of plants or animals and for dead specimens
  • Supporting documents for the application for an export permit or re-export certificate for live specimens
  • Supporting documents for the application for an export permit or re-export certificate for products or parts of plants or animals and for dead specimens

Costs

  • Approval: EUR 15.00 to EUR 60.00
  • Note: In special cases, a fee waiver may be granted.

Processing time

Approval: maximum 1 month

Note: The processing time may be extended if additional information from authorities of the country of origin or export or technical opinions from experts are required.

Miscellaneous

none

Release note

09.08.2023 Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz und nukleare Sicherheit

Info

Hallo liebe Nutzerin, hallo lieber Nutzer. Ich bin Lumi. Ich helfe dir gerne bei Fragen rund um unsere schöne Stadt Heidelberg weiter.

Ich bin eine sogenannte generative künstliche Intelligenz und arbeite mit einer Technologie namens ‚Large Language Model', kurz (LLM). Das bedeutet, dass ich auf der Grundlage einer Vielzahl von Daten und Informationen vortrainiert wurde und Antworten generieren kann.

Trotzdem kann es passieren, dass meine Antworten manchmal fehlerhaft und nicht perfekt sind. Das kann die folgenden Gründe als Ursache haben:

  1. Technische Limitierung: Obwohl ich eine neuartige Technologie bin, kann ich nicht immer die beste Antwort geben, weshalb ich auch noch regelmäßig optimiert werde.
  2. Kontextverständnis: Für eine gute und passende Antwort greife ich für mein Verständnis Ihrer Frage auf vorhandene Daten und ein Sprachmodell (LLM) zurück. Unsere Sprache ist komplex und vielschichtig, weshalb ich nicht immer den Kontext einer Frage richtig interpretiere.
  3. Aktualität: Ich bin als textgenerierendes System sehr gesprächig, aber manchmal fehlen mir tagesaktuelle Daten oder Informationen z.B. zu den neuesten Pressemitteilungen.
  4. Halluzination durch Informationslücke: Es kann vorkommen, dass ich Antworten generiere, die erfunden oder ‚halluziniert' sind. Das liegt daran, dass ich auf Basis von Wahrscheinlichkeiten eine Antwort ausgebe und nicht immer über die aktuellen und passendsten Informationen für Ihre Frage verfüge.

Falls du mit einer Antwort von mir unzufrieden bist, dann klicke bitte oben im Chat-Bildschirm auf das Reset-Symbol (↺) und formuliere deine Frage gerne anders.

Du kannst auch aktiv an meiner Verbesserung mithelfen und dich bei Fragen, Unklarheiten oder Verbesserungsvorschlägen zu Lumi direkt an digitales@heidelberg.de wenden.

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Lumi wird kontinuierlich weiterentwickelt

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