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Procedure descriptions

Landesstiftung "Familie in Not" - Apply for benefits

The regional foundation helps families who have fallen on hard times as a result of a serious event. Foundation benefits can primarily be applied for by

  • Families with at least one child entitled to child benefit,
  • Families with disabled relatives,
  • Single-parent families.

The financial support from the state foundation is intended to help to overcome an Overcome an emergency situation. The foundation benefits are voluntary benefits. There is no legal entitlement. The amount of support depends on income and varies depending on the individual emergency situation.

Responsible authority

  • Counselling centres including debt counselling centres run by independent non-profit organisations (such as Caritas, Diakonie, pro familia).
  • Counselling centres of the municipalities, youth and social welfare offices
  • the recognised pregnancy counselling centres
  • Hospital social services and welfare centres

Details

Prerequisite

You can receive benefits from the Landesstiftung if

  • Your family is in need,
  • there are no other possibilities for help (e.g. advance maintenance payments, social assistance) or existing possibilities are not sufficient,
  • the emergency situation can be overcome permanently with the help of the foundation and
  • You as the applicant have your permanent residence in Baden-Württemberg.

Procedure

Arrange a meeting with the relevant counselling centre. During this meeting, the advice centre will complete the application to the Landesstiftung together with you. It will then forward the application to the award committee at the Baden-Württemberg Municipal Association for Youth and Social Affairs. The committee makes the final decision on the application.

If the decision is favourable, you will receive a notification from L-Bank.

If the Kommunalverband für Jugend und Soziales Baden-Württemberg rejects your application, you will receive notification from them.

Deadlines

Applications can be submitted at any time

Required documents

  • Proof of income and payment obligations
  • Tenancy agreement
  • Bank statements for the last three months

Costs

none

Miscellaneous

Further information can also be found at www.familie-in-not.de.

Legal basis

Satzung der Stiftung "Familie in Not" des Landes Baden-Württemberg

Release note

machine generated, based on the German release by: Sozialministerium Baden-Württemberg, 12.05.2025

Info

Hallo liebe Nutzerin, hallo lieber Nutzer. Ich bin Lumi. Ich helfe dir gerne bei Fragen rund um unsere schöne Stadt Heidelberg weiter.

Ich bin eine sogenannte generative künstliche Intelligenz und arbeite mit einer Technologie namens ‚Large Language Model', kurz (LLM). Das bedeutet, dass ich auf der Grundlage einer Vielzahl von Daten und Informationen vortrainiert wurde und Antworten generieren kann.

Trotzdem kann es passieren, dass meine Antworten manchmal fehlerhaft und nicht perfekt sind. Das kann die folgenden Gründe als Ursache haben:

  1. Technische Limitierung: Obwohl ich eine neuartige Technologie bin, kann ich nicht immer die beste Antwort geben, weshalb ich auch noch regelmäßig optimiert werde.
  2. Kontextverständnis: Für eine gute und passende Antwort greife ich für mein Verständnis Ihrer Frage auf vorhandene Daten und ein Sprachmodell (LLM) zurück. Unsere Sprache ist komplex und vielschichtig, weshalb ich nicht immer den Kontext einer Frage richtig interpretiere.
  3. Aktualität: Ich bin als textgenerierendes System sehr gesprächig, aber manchmal fehlen mir tagesaktuelle Daten oder Informationen z.B. zu den neuesten Pressemitteilungen.
  4. Halluzination durch Informationslücke: Es kann vorkommen, dass ich Antworten generiere, die erfunden oder ‚halluziniert' sind. Das liegt daran, dass ich auf Basis von Wahrscheinlichkeiten eine Antwort ausgebe und nicht immer über die aktuellen und passendsten Informationen für Ihre Frage verfüge.

Falls du mit einer Antwort von mir unzufrieden bist, dann klicke bitte oben im Chat-Bildschirm auf das Reset-Symbol (↺) und formuliere deine Frage gerne anders.

Du kannst auch aktiv an meiner Verbesserung mithelfen und dich bei Fragen, Unklarheiten oder Verbesserungsvorschlägen zu Lumi direkt an digitales@heidelberg.de wenden.

Die Privatsphäre und der Schutz personenbezogener Daten sind für uns ausgesprochen wichtig. Für die Beantwortung werden keine personenbezogenen Daten benötigt. Bitte gebe deswegen auch keine sensiblen oder personenbezogenen Daten in den Chat ein.

Solltest du uns diese dennoch im Chatverlauf mitgeben, werden wir sämtliche Informationen vertraulich behandeln. Bitte beachte deshalb die Datenschutzhinweise und beachte bitte zudem die allgemeinen Datenschutzhinweise für die Nutzung der Webseiten der Stadt Heidelberg unter folgendem Link: Datenschutz.

Lumi wird kontinuierlich weiterentwickelt

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