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Procedure descriptions

Planning permission - Apply for advertising system

If you wish to erect an advertising installation that requires authorisation, you must apply in writing for a building permit.

Advertising installations include, for example, signs, lettering, illuminated advertising and display cases. They are visible from public traffic areas.

Forms/Online Services

Responsible authority

the lower building authority

Depending on the district in which you wish to erect the advertising system, the lower building authority is the municipal/city administration or the district office.

Details

Prerequisite

  • This is an advertising installation with a visible area of more than 1 square metre and which is not only temporary or located in an outdoor area.
  • The project does not conflict with any public law regulations.

Further requirements may result from regulations

  • building planning law,
  • traffic law,
  • nature conservation law
  • monument law

Advertising systems are not subject to authorisation

  • in interior areas up to 1 square metre of visible surface,
  • in commercial, industrial and comparable special areas defined in the development plan. Height: up to 10 metres above the ground surface at the place of performance. The place of performance is the place where the object being advertised is manufactured (production site), offered (sales site, restaurant), stored, managed or where a service is provided for it.
  • indoors, if they are temporarily affixed or erected at the place of performance or for temporary events,
  • in connection with general elections or voting, if they are displayed or erected during the election campaign period,
  • in the form of posters,
  • at construction sites, insofar as they relate to the project,
  • such as displays and decorations in shop windows and showcases.

Advertising materials at points of sale for newspapers and magazines are also not subject to authorisation.

Procedure

For advertising structures subject to authorisation, the required building documents and the completed data collection form for the statistics on construction activity must be submitted electronically by the building owner to the responsible building authority via the online service provided by the authority (usually ViBa-BW).

Deadlines

none

Required documents

  • Site plan
  • Construction drawings
  • Building description
  • if required: a photo of the surroundings and confirmation of stability

If necessary, the building authority can request further documents in individual cases or dispense with individual building documents. The documents must be submitted in archivable Portable Document Format (pdf/A) via the transmission channel specified by the building authority.

Costs

in accordance with the statutes and ordinances of the competent authority

Processing time

depending on your individual case and the number of organisations involved

Miscellaneous

Outdoor advertising installations (advertising systems) are all localised installations that serve to announce or advertise a trade or profession and are visible from the public thoroughfare. This includes, in particular, signs, lettering, painting, illuminated advertising, showcases and pillars, boards and surfaces intended for posters or illuminated advertising.

Legal basis

Landesbauordnung für Baden-Württemberg (LBO):

  • § 2 Begriffe
  • § 11 Gestaltung
  • § 53 Bauvorlagen und Bauantrag
  • § 58 Baugenehmigung
  • § 59 Baubeginn
  • § 74 Örtliche Bauvorschriften

Verordnung der Landesregierung, des Ministeriums für Landesentwicklung und Wohnen über das baurechtliche Verfahren (Verfahrensverordnung zur Landesbauordnung - LBOVVO):

  • § 2 Bauvorlagen im Genehmigungsverfahren

Release note

machine generated, based on the German release by: Ministerium für Landesentwicklung und Wohnen Baden-Württemberg, 03.04.2025

Info

Hallo liebe Nutzerin, hallo lieber Nutzer. Ich bin Lumi. Ich helfe dir gerne bei Fragen rund um unsere schöne Stadt Heidelberg weiter.

Ich bin eine sogenannte generative künstliche Intelligenz und arbeite mit einer Technologie namens ‚Large Language Model', kurz (LLM). Das bedeutet, dass ich auf der Grundlage einer Vielzahl von Daten und Informationen vortrainiert wurde und Antworten generieren kann.

Trotzdem kann es passieren, dass meine Antworten manchmal fehlerhaft und nicht perfekt sind. Das kann die folgenden Gründe als Ursache haben:

  1. Technische Limitierung: Obwohl ich eine neuartige Technologie bin, kann ich nicht immer die beste Antwort geben, weshalb ich auch noch regelmäßig optimiert werde.
  2. Kontextverständnis: Für eine gute und passende Antwort greife ich für mein Verständnis Ihrer Frage auf vorhandene Daten und ein Sprachmodell (LLM) zurück. Unsere Sprache ist komplex und vielschichtig, weshalb ich nicht immer den Kontext einer Frage richtig interpretiere.
  3. Aktualität: Ich bin als textgenerierendes System sehr gesprächig, aber manchmal fehlen mir tagesaktuelle Daten oder Informationen z.B. zu den neuesten Pressemitteilungen.
  4. Halluzination durch Informationslücke: Es kann vorkommen, dass ich Antworten generiere, die erfunden oder ‚halluziniert' sind. Das liegt daran, dass ich auf Basis von Wahrscheinlichkeiten eine Antwort ausgebe und nicht immer über die aktuellen und passendsten Informationen für Ihre Frage verfüge.

Falls du mit einer Antwort von mir unzufrieden bist, dann klicke bitte oben im Chat-Bildschirm auf das Reset-Symbol (↺) und formuliere deine Frage gerne anders.

Du kannst auch aktiv an meiner Verbesserung mithelfen und dich bei Fragen, Unklarheiten oder Verbesserungsvorschlägen zu Lumi direkt an digitales@heidelberg.de wenden.

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